En tillbakablick

Så är det snart 2016! Men innan dess vill jag passa på att ta en tillbakablick på mitt 2015. Ett år som kan ha varit det bästa året i mitt liv hitentills.

Då jag tog studenten den 12 juni i år var detta självklart en av årets höjdpunkter. Upptakten till studenten började ju redan på hösten 2014 med allt var det innebar. Det var utprovning av studentmössor, studentklänning skulle fixas och så även en balklänning. Inför studentdagen var det först skattjakt, karneval och bal som gällde. Allt detta var riktigt roligt men den överlägst bästa dagen var själva studentdagen. En dag som sätter hela året 2015 på kartan och är en dag som jag aldrig kommer glömma.

Jag och kompisen Amelis på balen.

:D

Så har man tagit studenten!!!

Men mitt i studenttiden hann jag även med att resa. På sportlovet blev det några dagar uppe i Örsköldsvik då min bror, hans fru och deras dotter är bosatta där. Det var väldigt mysigt att hälsa på och när vi var där passade vi även på att åka lite skidor!

Utsikt från backen. Lite annorlunda mot utsikterna här - men lika fin.

Nästa resa var till en harpfestival i Edinburgh, Skottland. En riktigt rolig vecka tillsammans med den absolut bästa kören, Camerata Yay!! Vi var ett helt underbart gäng och trivdes tillsammans. Förutom sightseeing var vi med och sjöng på en harpfestival. Saknar kören när jag är här, men förhoppnigsvis kan jag vara med några veckor när jag kommer hem i vår :)

Camerata Yay!! på cafeét där J.K Rowling delvis skrev Harry Potter.

Yay!! Edingburgh är en mycket mysig stad.

Innan studenten hann jag även med en runda till U.S.A (mitt första besök där). Min ena bror har gått på college utanför Chicago och när det var dags för hans examen passade största delen av familjen på att åka och hälsa på honom. Vi hann besöka Chicago lite kort innan vi åkte vidare till Charleston där han studerade. Det var riktigt roligt att träffa min bror igen och se vart han spederat de senaste åren. Efter att ha sett många examens på filmer var det nu roligt att se en på riktigt. Mycket var sig likt, men inte allt. Exempelvis så kastade de inte sina hattar på slutet...

Efter några dagar hos min bror flög vi till Buffalo och körde till Niagarafallen, riktigt maffigt! Här bodde vi i Kanada då floden delar USA och Kanada. Så ännu en stämpel i passet :)

Sista stoppen innan hemfärden var staden som aldrig sover - nämligen självaste New York. Här bodde vi mitt i smeten vid Times Square. Aldrig varit i en sådan stor stad så känslorna var lite blandade, men väldigt roligt att ha varit där. Många platser känner man ju igen från filmer. Förutom lite shopping, frukost i Central Park var vi även uppe i Empire Building och såg musikalen Aladdin - riktigt bra!

Chicago.

Min brors examen :)
Jag vid Niagarafallen.

Fint ljus.

Central Park.

Frihetsgudinnan.

Utiskt från Empire Building.

Sista resan innan "den stora resan" var en spaweekend med min syster och mamma i Polen. En resa de igentligen skulle gjort för nästan tio år sedan, men som inte blev av förens nu. Och glad för det är jag då jag nu fick följa med. Några härliga och avkopplande dagar.

Polen.

Kan skriva nästan hur mycket som helst om dessa resor men det tar vi en annan gång.

Förutom resorna och studenten så var 2015 även det år som jag tog mitt körkort och gick på mitt första svenska bröllop, min ena bror gifte nämligen sig. Bröllopet hölls i Lund och jag sjöng i kyrkan! Det var en riktigt speciell upplevelse och en fantastik dag. Dagen efter var det min bal så jag hade fullt upp :)

Det fina brudparet.

Dessa är några av höjdpunkterna under året. Finns även flera andra bra stunder men känner att dagens inlägg inte ska bli hur låååångt som helst. Men med dessa ord och dessa bilder kan jag glatt titta tillbaka på året som gått och vara riktigt glad och nöjd. För en gång skull känner jag att det inte var en massa saker jag borde gjort som aldrig blev av utan är nöjd med året och tar med mig många härliga minnen från 2015.

Som toppen på allt detta har jag ju spenderat de sista månaderna här på barnhemmet. Hur mycket bättre kan det bli? Men från denna resan tänker jag inte titta tillbaka på då det räcker att läsa mina andra inlägg. Dock ska ni nu får läsa om vad jag hittat på idag. Den näst sista dagen på 2015.

Liksom igår hade jag även idag morgonpasset. Idag var det ännu fler barn som inte hade skola utan var lediga. De sysselsatte sig ganska bra själva men lite zombielek var jag med på också hade jag och Via en mysig lässtund. Det var ingen lektion idag heller så det var bara till att städa och umgås med barnen.

Jag busar med Bow.

När Boy och Nid började var det dags att göra rosetter till morgondagens paket - alla 28... Detta då alla barn får ett nyårspaket. Presenterna lottas ut och köps in av barnhemmet. Men även vi volontärer får vara med, så efter jag slutat körde jag till marknaden här i Muang Mai och förutom pannkakan köpte jag spelet "fiskdamm". Detta tycker jag själv är ganska roligt och förhoppningsvis tycker även den som får paketet om det.

Här fixas det paket.

Lan tillsammans med en del av presenterna.

Innan jag slutade var det fotografering framför det ny utomhuspingisbordet som kom igår. Detta har STIGA skänkt till barnhemmet. Tack så mycket! Detta är perfekt då ett vanligt pingisbord inte håller så länge i detta klimatet. Så nu ska det spelas pingis!

Moa, Tora och jag tillsammans med några av barnen och läraren som hjälper till på barnhemmet.

Gruppbild intill det nya pingisbordet som STIGA skänkt till barnhemmet.

Min present.

Gruppbild! :D

Efter marknaden körde jag till fiket för att dricka en jordgubbsshake. Förutom den blev det även en väldigt god muffins! Länge sedan jag var på fiket men var mysigt att sitta där och läsa. Boken jag läser nu heter "Vildänglar" av Lins Forss.

Middagen åts på barnhemmet och resten av kvällen har jag pysslat lite på rummet, slagit in paketet, sett på film, skypat, skrivit detta och tagit det lite lugnt. Imorgon väntar ännu ett morgonpass och därefter blir det nyårsfirande. Runt ett börjar vi med olika lekar innan middagen. Efter middag blir det några lekar till som vi vilontärer och thaipersonalen kommit på. Sen väntar även utlottningen av presenterna innan vi ska se på raketerna vid midnatt. Då vi är sex timmar före er i Sverige blir det 2016 tidigare för oss. Detta innebär att mitt 2015 kommer vara sex timmar kortare än vanligt, men mitt 2016 blir sex timmar längre :)

Nu väntar några timmars sömn innan det är dags att gå upp igen, för sista gången detta året.