De senaste dagarna

Nu var det ett tag sen jag skrev så kände att det var dags igen. Och ni kommer förstå varför...

Jag hade liksom i söndags morgonpasset på måndagen. Nu var det för tonåringarnas del slut på lovet och dags för skola igen. Detta innebar betydligt färre barn som var hemma under dagen, Under passet blev det till att göra det vanliga sysslorna - mycket tvätt som skulle vikas bland annat. Men det blev även en del lekande Annika och Nelly hade med sig speciell färg för att måla på glas med och hade även köpt glas så detta roade vi oss med ett tag. Efter en stund i ugnen var glasen sedan färdiga.

Vi sitter i ring och pysslar :)

Chang och Meow är koncentrerade.

Liksom resten av barnen.

Proffsfotografen Via har varit i farten och här fotat Agnetas mobil när hon fotar Am.

Vi fick även besök av en australiensk familj som lovade komma tillbaka om några dagar med saker till barnhemmet. Deras två söner passade på att spela fotboll med pojkarna. Från och med första november räknas det som högsäsong här i Thailand så det kommer bli en del besök från och med nu.

Efter avslutat pass blev det en hel del Skypande med familjen där hemma, läsande i boken "Syskonkärlek" av Sheila O´Flanagan och en runda till den lokala marknaden. Dock blev det ingen pannkaka denna gång då jag var mätt efter middagen och vi blivit bjudna på små CupCakes.

På tisdagen hade jag absolut inga planer överhuvudtaget vad jag skulle göra. Så jag började med sovmorgon, en maskin tvätt och låg och läste. Efter ett tag tyckte jag dock det var dags att göra något annat. Då det inte var strandväder bestämde jag mig för att ännu en gång köra en runda med moppen (många vägar jag ännu inte kört och en hel del jag aldrig kommer köra på...) När jag kört nästan ända till Ao Por Pier bestämde jag mig för att köra tillbaka till barnhemmet. Detta då jag börjat fundera på när jag var tvungen att förlänga mitt visum. Jag har tripple entry (får stanna 60 + 60 +60 dagar, med utresor mellan) men visste att man här i Thailand ska kunna förlänga med 30 dagar på Immigration Office.

Så direkt när jag kom hem startade jag datorn och kollade upp mer fakta om hur det hela går till och efter lite turer så satt jag i taxin till Phuket Town där det ena av de bägge Immigration Office på Phuket ligger (det andra ligger i Pationg). Anledningen till att jag började tänka på mitt visum är att jag var tvungen att åka ut senast den 9:e november innan och då min familj är här är det inte så roligt att åka iväg just då. Det var även skönt att fixa med förlängningen innan de kom så vi slapp göra det då (de rekommenderar att man ska förlänga visumet senast 7-5 dagar innan visumet går ut). Och som ni kanske har förstått så var det inga problem så jag är nu 1900 bath ( + taxi) fattigare, men får stanna 30 dagar till vilket det är värt. Jag har även hört att det inte är garanterat att man får förlängt visum, så skönt när det gick igenom.

Efter att ha fixat förlängt visum vandrade jag runt i Phuket Town i några timmar. Kändes att det var en ganska stor stad med mycket bilar och många affärer. Jag hittade en liten mysig restaurang där jag åt middag. Efteråt bjöd de på en bit vattenmelon och en liten banan, inte helt fel. Sedan blev det taxi tillbaka till barnhemmet. Då Fon fyllde år (14 år) bjöd hon på tårta och hon hade sparat en bit som hon kom in med till mig och Agneta - så snällt!

Lite mysiga hus i Phuket Town.

När det började skymma började byggnaderna lysa!

En guldig drake som jag gick förbi.

På onsdagen var jag återigen uppe med tuppen. Detta då jag skulle få besök från Sverige. Jag köpte med mig en omelett från Super Cheap till frukost och åt den på stranden i Nai Yang medan jag väntade på att de skulle komma. Lagom tills frukosten var uppäten och jag hunnit läsa något kapitel i boken så kom de - mina föräldrar! De ska bo i Nai Yang och hälsa på i två veckor.

Utsikten under frukosten.

Svenskt godis!

Då det var mitt i natten svensk tid för mina föräldrar hade vi en lugn förmiddag med uppackning, sol och bad på stranden och lunch på Phen´s. Sedan fick jag lämna mina föräldrar för att börja mitt pass kl 14. Under passet så fick vi besök från en trevlig familj från Helsingborg. De hade med sig en väska full av leksaker som barnen ville ge barnhemmet. Det är alltid uppskattat. Leksakerna ges inte direkt till barnen utan sätts in i förrådet så länge, när en leksak sedan går sönder så byts den ut mot något annat.

Vi gick även en promenad, denna gång var det samma runda som vi gick den 12 oktober. Men idag fick vi direkt lite sällskap på promenaden, nämligen vattenbufflar. De stod och blockerade vägen. Ska dock påpeka att vattenbufflar inte är farliga och inte vilda, utan de har ägare. Dock är vattenbufflarna inte inhängnade. Vi fick backa en liten bit men sedan vek bufflarna av från vägen då de var tillbaka på sin betesmark och för vår del var det bara att fortsätta promenaden. Sophie och Henrik som är här och hälsar på var också med på promenaden. Deras barnvagn fanns det gott om villiga barn som ville hjälpa till att gå med.

Vattenbufflar i bostadsområde.

På väg mot oss, då vi var ivägen för dem.

Ute och går. Här knuffar Boo på barnvagnen.

Även farmor var med på promenaden.

Gunn lånade min kamera :)

En glad Po-Tey.

Efter promenaden var det dags för middag och kvällen bestod som vanligt av en hel del TV-tittande och en del "Bankabäver" som har blivit ganska populärt. Under kvällen var Tiger (Sua) väldigt mysig och ville sitta i knäet vilket alltid är roligt :D

Fullmåne på onsdagskvällen.

På torsdagen jobbade jag 10-19. Detta innebar sovmorgon och resten av passet gick i lugnt tempo, förutom en del fotbollspelande. När jag slutat körde jag till Nai Yang för att umgås med mina föräldrar. Vi köpte lite plockemat från marknaden och 7-eleven och åt på altanen. Skönt att bara kunna sitta och prata lite och väldigt roligt att de är här. Därefter så sov jag hos dem och vi åt frukost tillsammans innan jag började kl 10 även på fredagen. De hann även med att provköra moppen en liten runda då de eventuellt ska hya någon dag.

Under förmiddagen var det musik och dans i TV-rummet. Hannah kopplade upp sin surfplatta till en högtalare också blandades engelska låtar med thailändska. Det var kul att se barnen sjunga och dansa. Det märktes tydligt vilka låtar barnen kände igen och kunde. Därefter åkte en del av barnen iväg för att se på bio, detta då de fått så bra betyg så då blev ett biobesök belöningen. Får vår del blev det då inte speciellt många barn kvar på barnhemmet.

På eftermiddagen kom den australienske familjen som hälsade på i måndags tillbaka. De hade med sig lego, en fin fotboll och basketboll, gosedjur, flera olika träspel och en massa annat. Ni skulle sett Fuies min när han såg fotbollen. Han nästan dansade runt av glädje. Så det blev full fart på alla med fotbollspelande, lite basket (som inte är en stor sport här) och Non fick i uppgift att lösa en av klurigheterna de hade med dig. Det tog en stund men sedan var den första avklarad. Så vi vet vad han kommer syssla med den närmsta tiden.

Efter passet blev det moppen till Nai Yang och mina föräldrar. Denna gång åt vi på Peyony och jag åt en jättegod club sandwich. De var som vanligt väldigt trevliga och det var kul att mamma och pappa fick träffa ägaren. På en pelare hade de satt upp en lapp med bilder från i söndags när jag var här. Susanne Jansson hade skrivit på gruppen Barnhem Muang Mai på facebook (ni kan gå med i gruppen och då se mer vad som händer) och denna text stod med på lappen. Lagom tills vi ätit klart blev det strömavbrott men en 10 minuter senare var strömmen tillbaka. Som ni kanske förstår har jag inte haft så mycket tid att skriva på då jag har spenderat min lediga tid med mina föräldrar.

Idag (fredag) jobbar jag morgonpasset. Det var städning och tvättning som gällde för barnen på morgonen. Min syster har även landat så ska bli kul att träffa henne. Vid 10 fick vi besök av några trevliga thailändare som pratade om nackdelarna med delfinarier. Detta då det nu ska öppnas ett delifinarium på Phuket. Barnen blev väldigt engagerade och upplägget var jättebra. De visade även en del av filmen "The Cove" som jag rekommenderar att se om ni inte redan har. Dock väcker filmen starka känslor så kanske inget för en mysig fredagskväll...

Några av barnen fick under "föreläsningen" komma fram och göra någon slags tävling. Först var det Meow (katt) och nästa de valde att ta fram var Sua (Tiger) så självklart var även Chang (elefant) också tvungen att komma fram. Även om jag inte förstod vad de pratade om (thailändskan är inte riktigt på den nivån ännu) var det trevligt och man märkte att barnen uppskattade det.

Men nu ska jag ut och jobba igen. Idag är det ju den 31:e oktober... men mer om detta i nästa inlägg ;)