Bangkok & Chiang Mai

Da var det dags igen. Sen jag skrev forra gangen har vi lamnat harliga Koh Lipe och haft nagra dagar i Bangkok och nu befinner vi oss i norra Thailand, namligen Chiang Mai.

Efter jag skrivit klart det forra inlagget akte vi med longtailbat till nagra olika oar i nationalparken (den 11 februari). Vi snorklade pa tre olika platser varav den tredje och sista platsen intill Koh Adang var finast. Vi var aven pa en strand av svarta stenar som var annorlunda och valdigt vacker Vi at grillat pa stranden samtidigt som vi sag solen ga ner over havet. Det basta med utflykten var dock avslutet. Nar morket sankt sig hoppade vi i vattnet och simmade med - plankton! En riktigt haftig upplevelse! Havet var svart nar  man hoppade i och var stilla men nar man rorde sig los planktonen runt omkring en. Jag kande mig nastan som en trollkarl som kunde utfora magi. Detta rekommenderas att gora om ni ar pa en plats dar detta finns.

Sedan hade vi bara tankt ata nagot litet (ja jag var hungrig igen...) och packa infor morgondagens avfard mot Bangkok. Sa blev det inte. Vi gick till den supermysiga restaurangen "the Elephant" dar vi at och traffade nagra trevliga svenskar. Sa efter maten tog vi sallskap med dem till stranden dar vi satt och hade det bra. Nagra timmar senare gick vi trotta men glada tillbaka for att sova och packa... Jag kommer garna tillbaka till Koh Lipe!

Har kommer lite bilder fran Koh Lipe.

Vi hittade en mindre och mysigare strand.

Solnedgang fran Koh Adang.

Hej hej!

Hej pa dig Nemo :)

Saaa harligt!!

Har snorklade vi :)

Den 12 februari lamnade vi Koh Lipe och hela dagen gick at till att resa. Forst akte vi lontailbat till plattformen for batar. Sen en farja till Pakbara och darifran minibuss till Trangs flygplats. Nagra timmar senare (hade lite vantetid) landade vi i Thailands huvudstad - Bangkok! Den forsta fragan var nu - vart ska vi och hur tar vi oss dit? Vi tog tillslut bussen till metron och akte med den till tagstationen vid Hua Lampong. Har hittade vi dock inga boenden som vi ville bo pa nara sa tag metron tillbaka tva stationer till Silon dar vi lagom trotta checkade in for natten, at och stupade i sang.

Mellan den 13 - den 16 februari hade vi heldagar i Bangkok. Efter den forsta natten i Silom flyttade vi till Old City tva natter och sen bodde vi tva natter i centrala Bangkok vid Siam Square. Den 13 februari gick vi fran Hua Lumpong genom Chinatown i nagra timmar tills vi hittade ett jattebra boende 10 min fran Kao San Road och 30 min fran Chinatown - vi var precis dar vi ville vara. Vi lyckades hitta sjalva utan att ta den enklaste vagen, vilket jag ar glad over. Vi kanner efter vad vi sjalva vill och gor inte det som skulle vara enklast.

Framme i Bangkok - trafiken dar ar inte den roligaste.

Efter att ha fixat boende sa gick vi runt i Chinatown och njot av atmosfaren da det var det kinesiska nyaret. Mycket folk men framfor allt - massa god mat!! Vi kunde knappt valja vad vi ville ata. Sa nu ar vi alltsa inne i apans ar enligt det kinesiska nyaret.

Chinatown.

Jag gillar verkligen dessa lampor!

Sondagen den 14:e februari bokade vi vara biljeter med nattaget till Chiang Mai den 17:e. Dessa behovs tydligen bokas lang tid i forvag fick vi reda pa... Sa vi fick aka en dag innan vi tankt da det sen var fullbokat i tva dagar. Men sen tog vi metron tillChatuchak Park for att ga pa helgmarknad. Sa dar hade vi att gora! Spenderade ett antal timmar dar och gick pa langt ifran hela marknaden - den ar gigantisk. Forutom mat kopte jag tva sjalar och en liten dromfangare.Pa kvallen besokte vi sen den beromda Kao San Road. Paminde ganska mycket om Patong i Phuket enligt mig. Vi ar glada att vi inte bodde dar men roligt att ha varit pa besok.

Kao San Road.

Den 15 flyttade vi till Siam Square. Men forst en dag i kulturens tecken. Vi besokte namligen Grand Palace. Var valdigt maffigt och mycket folk sa klart. Ett tips - du maste ha hellanga byxor till anklarna om ni ska dit, fick hora det av nagra andra som inte kommit in. Men vi fixade det utan problem. Vi marker att man pratar med sa manga olika manniskor och alltid roligt att fa tips eller kunna tipsa andra.

Det fanns manga olika tempel pa omradet och jag tyckte sjalva "emerald Buddha" och det templet var det basta. Men aven roligt att se alla utsmyckningar och malningar. Efterat tog vi flodbaten till Siam Square. Vi hade tankt ta taxi, metron och sen skytrain men nar vi fragade pa hotellet tipsade de om baten. Riktigt smidigt!! Lag ganska nara dar vi bodde och vi slapp all trafik!!

En pagoda.

En staty.

Fina utsmyckningar och detaljer.

Mycket guld!

Det sparas inte pa nagot.

En byggnad inne pa omradet.

Dagen efter spenderades pa olika shoppincenter i Siam Square. Blev som vanligt for mycket handlat. Men den dagens hojdpunkt skedde pa kvallen. Da var vi pa Lebua Hotell och pa deras skybar. Fantastisk atmosfar, stamning och utsikt! Drinken kostade men det var det absolut vart! Detta var en mycket minnesvard kvall! Det var aven har som delar av ena "Hangover" filmen spelades in - sa nu har vi nagot att skryta med ;)
Sista dagen i Bangkok (den 17:e februari) agnades for min del forst at att hitta ett postkontor och darefter var min vaska sex kilo lattare. Sa skont!

Pa skybaren.

Utiskt over Bangkok.

Jag njuter.

Darefter besokte vi spelhallen inne pa MBK. Vi korde motorcyckel, spelade
basket och bast av allt - dansmatta. Jag sag sakert ganska rolig ut men kul var det! Efter att ha kopt med oss matsack tog vi skytrain och metron till taget och sedan bar det av till Chiang Mai!

Mycket gott i Bangkok!
Har sov jag och Louise.

Nattaget gick faktiskt over forvantan. Resan var ca 13 timmar lang men jag kunde som tur var sova ganska mycket. Taget korde inte speciellt fort vilket kandes konstigt i borjan da jag vantade pa att den skulle oka farten, men sa var inte fallet. Det var ganska kallt sa vi var glada for tipset om att ha varma klader lattilganliga, sa det gick bra.

Vi kom fram till Chiang Mai vid atta pa morgonen den 18:e och at god frukost bestaende av vaffla och glass innan vi promenerade in till centrum. Jag ar tacksam for att min vaska ar lattare! Och annu mer tacksam kommer jag bli nar den kommit fram till Sverige om 2-3 manader. Att hitta boende i Chiang Mai var inga problem utan det svaraste var att valja. Sen gav vi oss av och borjade utforska staden. Vi tog det dock ganska lugnt da vi bada var trotta efter resan. Men nagra tempel hann vi med liksom en fotoutstallning. Vi hann aven kanna av en del av stamningen har i Chiang Mai och jag maste saga att jag verkligen gillar staden! Den kanns modern och till och med lite Europeisk samtidigt som asiatisk - en bra blandning.

God frukost!

Chiang Mai.

The three kings monument.

Besok vid ett av alla tempel har.

Vi har det bra.

Louise ar glad over att ha hittat ett mysigt cafe.

Den 19:e februari borjade vi med en sovmorgon och darefter akte vi till templet Doi Suthep som ligger uppe pa ett berg. Forst hade vi tankt cykla eller ga men fick hora att det var langt och ar glad for det tipset. Istallet tog vi lokalbussen vilket innebar att vi var tvugna att vanta tills vi var tio personer, och tiden gick. En person till, tva till och efter ett tag var vi atta. Till slut bestamde sig en kvinna for att betala for de tva saknade sa vi kunde komma ivag. Tack for det!

Resan tog sjalvklart mer an de beraknade fyrtio minuterna men det var templet fint. Var mindre stressigt an pa Grand Palace och kandes darfor mysigare. Speciellet utsikten over Chiang Mai var valdigt fin. Resan ner gick snabbare och pa kvallen at vi pa en mysig restaurang dar jag tror det eller ej - smakade en ny ratt, som aven var en av de godaste jag atit har.

Vid Doi Suthep.

Fina klockor.

Harlig utsikt!

Igar (den 20: februari) hade vi en utflykt bokad sa strax efter klockan sex ringde alarmet. Bussen tog sin lilla tid men efter ett stop vid ett fint vattenfall ar det dags att borja ga.Nu var vi ute pa landsbygden och det var mer sa har vi forestallt oss Chiang Mai, med berg och risfalt. Vi promenerade i ca 1.5 timme och kom sen fram till en by dar stammen Red Karen bor. Vi at lunch dar och fick smaka pa deras egen kaffe. Till och med jag smakade, och jag gillar inte ens kaffe. Den asikten behaller jag men Louise tyckte det var gott!

Lite landsbygd.

Har gar vi en vanlig lordag.

The view.

Nast pa tur var fler vattenfall! Vi sag tre olika varav vi badade i det ena. Det var svalt och skont, efter en stund iallafall. Men uppfriskande var det! Sarskilt skont var det da man gatt och var varm. Jag var aven glad for att slippa det salta havsvattnet.

Vid ett vattenfall.

Och ett till.

I detta badade vi!

En till bild pa mig.

Sedan korde vi till Thailands hogsta punkt som ar 2565,3341 moh och darefter besokte vi kungens och drottningens pagodor. Speciellt tradgarden var valdigt fin - och utsikten. Trotta och glada kom vi tillbaka sent pa kvallen efter dagens utflykt. En mycket lyckad dag!

Vid Thailands hogsta punkt.

Kungen och drottningens pagodor.

En harlig tradgard.

Utsikten!!

Idag har vi tagit hand om lite praktiska saker och bokat en matlagningskurs tills imorgon. Pa tisdag bar det sedan av till Nan dar det blir annu mer landsbygd. Darefter ar det dags for Laos! Kanns konstigt att jag snart ska lamna Thailand efter mer an fem manader, kanns som mitt andra hem.

Gissa vad jag ska gora nu?! Jag ska pa marknad :D Aven har har de en stor sondagsmarkad. Ta hand om er!