Soliga dagar i Grekland

Då har jag äntligen hunnit skriva klart det sista blogginlägget från min och min systers resa till Samos och Grekland i Augusti. Jag fortsätter där jag slutade det förra inlägget. Vilket betyder att det nu
var det torsdag och det var dags att åka båt! Vi hade bokat en båttur med TIU och klockan 08 hoppade vi som första personer på bussen. En drygt timme senare och många stopp för att hämta alla var vi framme vid hamnen och det var dags att kasta loss.

Innan vi gick på båten fick vi bestämma om vi ville ha kött eller fisk till lunch och kort efter vi satt oss till rätta bjöds det på dessertvin från Samos och melon. Vi åkte längst med östkusten med Grekland på vår vänstra sida och Turkiet på den högra. Det gällde att stänga av internetet då det kopplade upp sig mot det turkiska nätet istället.
Utsikt mot Pythagorions hamn från båten.

Utsikt mot Turkiet.

Härligt!

Vi njöt av att åka båt för att sedan stanna till och bada ifrån båten. Det var riktigt härligt! Sedan satte vi oss tillrätta längst fram i fören tills det var dags för nästa stopp. Detta stoppet var längre och vi fick hoppa över i en liten mindre båt för att komma in till en privat strand där det bara var vi ifrån båten. Här var det en riktig sandstrand och vi njöt av att sola, bada, snorkla lite och läsa. Det var tur jag hade med mig många böcker ;)

Lovisa njuter!

En mysig by vid havskanten där vi tog ett dopp från båten.

Stranden som vi spenderade eftermiddagen vid.

En perfekt plats.

Lite blekare än jag önskat ;)

Efter någon timme serverades lunchen. Både jag och Lovisa hade valt kött så vi fick en varsin grillad köttbit tillsammans med potatissallad, bröd och tzatziki. Det smakade riktigt bra! Därefter hann vi njuta lite mer på solstolarna innan det var dags att återvända till båten och segla hemmåt.

Lunch på gång!

Kameran är alltid redo :D

Tillbaka i Pythagorion efter en avkopplande dag till havs.

Tillbaka i Kokkari blev det en runda till hamnen där för en middag vid vattnet. Sedan hade ännu en dag gått på Samos.

Bröd innan maten är en självklarhet i Grekland.

Den mysiga hamngatan i Kokkari.

En glad Maria bland en massa butiker - dock köpte jag inte speciellt många saker.

Fredagen blev en dag i lugnets tecken. Vi la oss vid Kokkari Beach som låg precis vid vårt boende. Så skönt att bara kunna ligga och läsa och koppla av.
Vår balkong vid stranden.

Dagar som denna!

Hej du!

Lovisa är på väg för att doppa fötterna.

Vårt hotell, men denna bild är tagen från vårt boende då vi bodde i en separat byggnad.

Utsikt över Kokkari.

Hamnen <3

Då var det plötsligt lördag och vår sista heldag på Samos. Vi ville självklart passa på att njuta av värmen så vi tog en promenad bort till Lemonakia Beach. På vägen dit var jag dock nära att trampa på någonting jag inte gillar - en orm!!

Ormen...

En vacker ros.

Så klart vatten!

Vi var på stranden länge och ville knappt gå därifrån.

Gillar verkligen denna plats :D

Efter en lång dag på stranden var det dags att gå tillbaka till hotellet för att göra oss iordning och äta vår sista middag här.

Utsikt från taket på våt hotell.

Månen var riktigt tydlig!

En till liten sötnos.

Efter middagen var det dags att packa och sova vår sista natt innan hemresan. På söndagen hann vi med ett härligt morgondopp innan bussen hämtade upp oss för avfärd mot Köpenhamn. Flygresan gick bra och efter bara några timmar var vi tillbaka på svensk mark. Vi hade en riktigt bra vecka och det var roligt att äntligen komma iväg på en resa med min syster!

Nu har det ju gått några veckor sedan jag kom hem och då hade jag inga nya resor inbokade. Men detta har jag ju nu självklart gjort någonting åt och två resor är redan inbokade 2019! Vart de kommer gå kommer ni självklart få reda på, men inte riktigt ännu ;)

Tack för att ni läste och ta hand om er så hörs vi snart! 2018 har fortfarande mycket kvar att erbjuda :D