På upptäcksfärd på Samos slingriga vägar

Onsdagen den 22:a augusti var definitift en höjdpunkt från vår resa i Grekland. Att susa fram på de slingriga vägarna och trassla oss uppför 360 gradiga kurvor på väg upp mot bergsbyarna. Och ja jag saknade att inte köra moppe - men en bil funkade bra det med ;)

Vi lämnade Kokkari direkt efter frukost med siktet klart på det första stoppet - bergsbyn Vourliotes (jag stavade rätt UTAN att behöva kolla stavningen och för en gång skull kom jag ihåg vad byn heter :D). Men först blev det ett kort stopp vid Tsamadou Beach för att reka lite och se om den var värt ett besök. Den var  väldigt fin och lång.

Fin utsikt.

Så fin färg på havet!!

Vårt vrålåk :D

Men sedan var det snart dags att börja köra på de slingriga väganra uppåt, uppåt och hela vägen till Vourliotes. Byn grundades redan på 1500-talet och ligger vid berget Lazaros. Vi parkerade först bilen vid byn och gick en bit uppåt längst vägen för att njuta av utsikten. Sedan gick vi in i byn. Där fanns många mysiga gränder och ett mysigt torg i centrum. Men framförallt utsikten var riktigt fin! Därefter hoppade vi in i bilen och fortsatte upp lite tills till vi kom till en en gammal kyrka innan vi sakta började ta oss neråt igen.

Ett stopp längst vägen - det blev några stycken under dagen.

Nu börjar vi köra uppåt!

Några vinodlare plocckar vindruvor med denna utsikten.

Några blommor måste man få fota.

Vourliotes var riktigt fotovänlig.

Mina kläder matchar huset ;)

Mysiga små gränder

Vid entren till kyrkan.

Väl nere dröjde det inte lång tid innan vi började klättra uppåt ännu en gång på ännu slingrigare stigare. Men först passerade vi Näcktgalsdalen innan vi nådde toppen och Manolates - ännu en bergsby. Även här var det väldigt vackert. Dock kändes den väldigt turistig då där inte verkade bo några greker som det gjorde i Vourliotes. Men där fanns en massa mysiga hus och affärer. Vi passade på att äta vår lunch på en restaurang här. När vi ätit klart letade vi efter en fontän som vi sett skyltar mot. Visade sig att det var en vattenkälla vi letade efter och den låg inne på restaurangen som vi ätit på :P

Då var vi framme i mysiga Manolates.

Älskar dessa gatorna.

Systrarna fastnade visst på bild :D

Man blir aldrig för gammal för att leka  ;)

Många fina bilder blev det även här.

Fina utsikter blev vi bortskämda med.

Sedan gick det sakta neråt igen. Nu var vårt nästa mål Potami och vattenfallen där. På vägen dit körde vi längst kusten och njöt av utsikten och att köra igenom små samhällen. Men tillslut var vi framme och efter att ha packat om ryggsäcken och tagit på oss gympaskorna bar det av. Ganska snart fick vi dock byta om till badskorna. Detta då vattenfallen i Potami är lite annorlunda och för att se dem behöver man gå i vattnet. Först gick vi till det första vattenfallet - det är väldigt litet så var ingen wow direkt plus att där var mycket folk. Dock kunde man klättra upp för det första vattenfallen och därmed fortsätta till flera andra. Dock var det svårt att komma upp och även för djupt för att kunna ta med våra ryggsäckar och kameran så vi gick istället tillbaka och utforskade en "väldigt" stabilt och ingenjörsmässigt byggd trappa uppför berget.

Då var vi på väg nerför de slingriga vägarna igen.

På väg mot vattenfallen!

Framför det första vatenfallet - vi var inte jätteimponerade.

Även här fastnade vi på bild.

Denna trappa ledde oss först upp till en taverna och sedan ner och vidare till de andra vattenfallen. Så där började vi gå. Vi var nästan helt ensama hela vandringen vilket var skönt och en stor skillnad mot det första vattenfallet. Där var väldigt fint och mysigt att gå och klättra. Då kameran hela tiden var uppe hjälptes vi åt att ta den då vi ibalnd behövde båda händerna för att fortsätta. Men det blev aldrig så djupt att vi inte kunde gå och hålla ryggsäcken/kameran över huvudet iallafall.

Här var riktigt fint!!!

Inne i grönskan.

Ibland fick man använda båda händerna.

Här var det ganska djupt så gällde att hålla koll på kameran

Till slut kom vi fram till ett lite större vattenfall där vi svalkade av oss. Vägen fortsatte uppför ett rep men vi bestämde oss för att nu fick det tyvärr räcka och började vandringen tillbaka. Väl vid bilen var klockan mer än planerat så vi hann inte med några av de stoppen som vi funderat på. Men de tre vi ville prioritera hade vi hunnit besöka iallafall. Men istället för att köra samma väg hem tog vi den längre runt ön för att få se mer.

Vattenfall!

Ibland är det bra med självutlösare på kameran - detta var ett sådant tillfälle då vi var helt själva.

Härlig utsikt vid tavernan på väg tillbaka till bilen.

Denna trappan känns stabil.

Nu klagar inte jag.

Lovisa lånde min posé ;)

Det gäller att se upp vart man kör.

Passerade flera byar som vi tyvärr inte hann stanna i.

Det blev lite ont om tid men en snabbstopp för att köpa lokalproducerad olja och hunung och att tanka bilen hann vi iallafall. Jag verkligen njöt av att åka igenom de små samhällena och blicka ut över havet. Bara en kvart sena var vi tillbaka på hotellet och lämnade nycklarna i receptionen. När vi en stund senare gick ut för att äta var bilen upphämtad av firman (hoppas vi iallafall).

Vi avslutade en händelserik dag med lite god mat på en restaurang på stranden nära vårt hotell. Sedan var det dags att sova några timmar innan bussen kom och hämtade oss vid 08 på torsdagen. Men mer om detta i nästa inlägg.

God mat med mycket trevligt sällskap.