Paradisön Koh Kradan

Efter ännu en god phad-thai till frukost var det den 6:e februari dags att lämna Koh Lipe för Koh Kradan. En taximoped tog oss och väskorna till check-in för speedbåtarna. Strax därefter var väskorna märkta och klisterlapparna satta på tröjan. Sedan fick vi sätta oss på båten och resan mot Koh Kradan började.

Speedbåtarna kör snabbt men det kan bli ganska guppiga resor om det är mycket vågor, något som jag och Louise fick erfara 2016 när vi åkte speedbåt mellan Koh Lipe och Koh Tarutao. Men min och Robins resa var ganska lugn jämfört med den. Det var ganska mycket vågot först med efter vårt första stopp på Koh Bulone blev det betydligt lugnare. Väskorna packades även om här vilket var väldigt skönt då Robins väska låg lite väl nära kanten och studsade... Efter knappt två timmar hade vi nu Koh Kradan framför oss. Dock fastnade något i den ena motorn som de fick trixa lite med. Men som tur är har de ju tre motorer... Men vi var glada att vara framme vid vår destination även om speedbåten strax åkte vidare så de hade säkert löst problemet.

Vi hoppade av speedbåten på stranden tio meter ifrån receptionen till vårt hotell Kradan Beach Resort. Då vi reser med vanliga väskor och inte ryggsäckar var det skönt att inte behöva bära dem så långt. Vårt rum var klart så vi lämnade bara väskorna innan vi njöt av en lunch på hotellets restaurang. Koh Kradan är en väldigt liten ö med två stränder och fem hotell = 5 restauranger. Sedan åkte badkläderna på och vi intog våra platser på stranden. Om tidvattnet hade märkts av mycket på Koh Lipe var skillnaden på Koh Kradan ännu större.

Hittar man en gunga så måste man passa på.

Härliga Koh Kradan.

Dessa fiskar är inte blyga utan kommer gärna fram när man snorklar. Vissa fiskar kan till och med vara lite för närgångna...

Hej på dig!

Vårt boende.

Så här såg rummet ut - den hårdaste sängen på vår resa fanns definitivt här.

Solnedgången såg vi från Sunset Beach innan även middagen åts på hotellets restaurang. Så skönt att bara ta det lugnt och njuta.

Dagen efter gjorde vi inte många knop. Men det behövs sådana dagar med. Vi åt glass, läste, kastade frisbee, snorklade och solade en massa. En lat och härlig dag där vi njöt av Koh Kradan. Det är verkligen en paradisö där det är lugn och ro som gäller. Ni får se bilderna och avgöra själva.

I <3 U

Detta vattnet!

Glass!

Och en smoothie är aldrig fel.

Här trivdes jag.

Tyvärr var det redan efter två nätter dags att lämna vårt lilla paradis Koh Kradan för att ta oss till Ao Nang så vi skulle vara nära flygplatsen...