Hassafallsleden

I förra inlägget skrev jag om att vi besökte Tegnértornet och Dumme Mosse. Detta inlägget går lite i samma spår - men denna gången är det Taberg och Hassafallsleden som vi besökt.
 
Då tiden springer på med skola och allt annat som ska göras och fixas så går den dagens inlägg tillbaka redan till den 4:e april! Tora hade hört av sig och ville hitta på något. Då aprilvädret visade sig från sin bästa sida bestämde vi oss för att åka till Taberg, samma ställe som jag och Robin förlovade oss på. 
 
Vi började med att besöka den södra toppen där en restaurang samt minigolf har öppet på sommaren. De hade dock inte öppnat ännu så vi fortsatte bort mot den Västra toppen men vek av och gick neråt på Masugnsstigen. Den leder hela vägen ner till byn men då vi inte var sugna på att behöva gå hela vägen upp igen då bilen var parkerad på toppen. Istället stannade vi och fikade i solen. 
  
Lite fin utsikt!
 
Ute och vandrar.
 
Finns det blommor så måste man ju fota ;)
 
Fika :D
 
Härlig skog.
 
Därefter traskade vi uppåt och njöt en stund på Västra toppen innan vi begav oss hemåt.
 
Nästa utflykt blev på skärtorsdagen den 9:e april. Denna gången till Hassafallsleden,en vandring som jag läste om när jag och Tora var i Taberg. Det är en vandringsled på ungefär 4km som börjar och slutar i Hovslätt. En vandring jag verkligen rekommenderar! Den första delen av vandringen gick vi längst med fallen, upp och ner i trappor och genom vacker skog. Där fanns även flera grillplatser så blir säkert till att återkomma ;) 
 
Man kan förstå vart namnet på leden kommer ifrån - alla fall.
 
Och här är jag :)
 
En massa fina blommor.
 
Med betoning på en. massa. blommor.
 
Vattnet forsar fram.
 
Hittade visst ännu fler blommor :D
 
Härlig natur.
 
Ett vattenfall.
 
Ett ganska litet sådant ;) 
 
Så härligt att höra vattnet när man är ute och går.
 
Och vatten fanns där gott om.
  
Vandringen fortsatte därefter upp på Varkullen där det var picknick dags! Sedan började promenaden tillbaka mot bilen, genom inte riktigt lika fina omgivningar. Men kan som jag skrev verkligen rekommendera Hassafallsleden! Där var riktigt härligt att promenera och riktigt vackert!!
 
Utsikt från Varkullen.
 
En liten bild på oss <3
 
Vad jag mer har hittat på under april månad får ni förhoppningsvis läsa om snart :)
 
Kramar
 

Kommentera här: