Tack Prag för denna gång!

Då var det söndagen den 8:e december och ännu en heldag i Prag väntade oss! Därefter var det måndag och därmed dags att åka hem...

Jag och Robin hade siktet inställt på att snabbt och smidigt fixa frukosten på söndagen, men då bageriet där vi handlat dagen innan var stängt tog handlingen lite längre tid än beräknat. Men till slut kunde vi fixa frukosten och vi begav oss iväg. Vi kollade även på den astronomiska klockan som är ett ur från 1400-talet där några figurer rör sig varje timme.

Den berömda astronomiska klockan.

Varje hel timme tittar figurerna fram.

En fin krubba.

Så vad tror ni vi började dagen med? Lite förfriskningar... Detta då vi skulle besöka en speciell bar- Vytopna Railway Restaurant, som serveras sin dricka på ett litet annorlunda sätt. Som namnet antyder så kommer drickan ut med tåg! Som tur är var vi där ganska tidigt för när vi skulle gå så var det kö för att få bord.

Efter 20 sekunder körde tåget vidare så det gällde att snabbt ta sina drickor.

Skål! :D

Fotografering av tågen :)

Sedan begav vi oss av mot Pragborgen för att få se den på närmre håll. Så vi passerade Karlsbron ännu en gång, därefter var det en massa trappor som man skulle gå uppför. Där fanns det lite mysiga stånd och de hade precis haft vaktbyte.

Robin framför Prags smalaste hotell.

De tre muskötörerna (och jag bakom kameran).

Dags att gå i trappor igen...

Uppe!

Dags att posera :D

Även Filip ville ha en bild med vakten :)

Därefter var det lunchdags och vi hittade ett litet mysigt avsides café där vi åt. Sedan strosade vi runt lite innan jag och Robin besökte Strahovsky Klostret och kollade på dess två vackra bibliotek. Klostret har anor ända från 1100-talet. Teologiska salen stod färdig 1679 och Filosofiska salen byggdes 1779 i klassicistisk stil.

I väntan på maten ;)

Pianot var självklart tvunget att testas - även om det var lite väl ostämt.

Goda toast.

Tittut!

Trånga gångar.

Den filosofiska salen.

Den teologiska salen.

Så vackra bibliotek!!

Strahovsky klostret.

Sedan spenderade vi lite tid på en pub som Robin gärna ville besöka -The Pub. Där hade man en egen tapp med öl på bordet!
Öl på gång!
Även jag fick testa att tappa upp.

På kvällen åt vi på Hard Rock Café och passade på att ta en ordentlig titt på julmarknaden i gamla stan där vi bodde. Vi åkte även upp i tornet vid den astronomiska klockan där vi hade fantastisk fin utsikt över julmarknaden. Vi tajmade även in när julgranen hade ett ljusspel till musik.

Häftig belysning.

Med fina instrument från kända sångare/sångeskor/band...

Julmarknaden ovanifrån.

Robin går runt i tornet

Ett glatt gäng!

Ännu ett land som vi fått uppleva tillsammans <3

Fina julkulor - vi köpte ett rött hjärta :)

Glada kusiner :D

Därefter blev det lite mer kortspel innan det var dags att ladda för den sista dagen i Prag.

På morgonen den 9:e december flöt frukostinhandlingen på som den skulle. När frukosten var uppäten var det dags att packa ihop och njuta av de sista timmarna i Prag. Idag bar det av mot de judiska kvarteren där vi tittade på den bland annat den judiska kyrkogården. Kyrkogården var under sina 300 år den enda där judar fick begravas, så man vet inte exakt hur många som är begravda där. Den äldsta graven är från 1439 och den yngsta från 1787.

Den judiska kyrkogården.

I samma kvarter ligger även Nygamla Synagogan som byggdes 1270 och är därmed den äldsta idag bevarade synagogan i Europa.

Nygamla Synagogan.

Sedan promenerade vi längst med floden bort till det dansande huset som fått sitt namn då byggnaden ser ut att röra på sig. På väg tillbaka mot gamla stan kändes det som att vi gick mer i riktiga Prag där vardagslivet pågick, inte bara turismen.

På promenad.

Det dansande huset.

Färgglada hus.

Populär gata utanför vår lägenhet.

Vi åt lunch på en häftig restaurang innan det var dags att hämta våra saker och åka till flygplatsen. Hemfärden gick därefter smidigt så vi kunde inte varit nöjdare med våra dagar i Prag. Ingen snö men en rejäl dos julstämning ändå!

Sista måltiden i Prag.

Och nu är det dags att fortsätta med julbestyren, då det idag är dan, före dan, före dopparedagen!