Min vardag

Nu har jag snart varit i Thailand i tre veckor! Det känns både som att jag kom igår och som att jag har varit här i flera månader. Men nu känns det som att jag börjar bli van vid uppgifterna och börjar hitta en vardag här. Vi börjar från i lördags så får ni läsa vad jag hittat på de senaste dagarna.

 Jag kan börja med att säga att den inplanerade turen till Phuket Village innan jobbpasset i lördags inte blev av... Detta då det ösregnade HELA dagen. Så timmarna innan jag började spenderades med boken "Fallen" av Lauren Kate. Så när det var dags för mig att börja så var Tv:n igång och vi kollade på Alvin och gänget. Dock tröttnade de flesta på detta efter ett tag och istället blev det att barnen gav sig ut i regnet för att spela volleyboll och leka, vilket såg riktigt kul ut (även om jag skippade det denna gång). 

Alvin och gänget (på thailändska...) var rolig att se :)

 

 Da busar i regnet.
 

Regnet stoppar inte volleybollspelet.

 Vilda och Hannah leker med barnen i regnet.

 

När de lekt av sig i regnet så började jag och Gunn öva på att räkna. Han på svenska (han är riktigt duktig!) och jag på thailänska. Måste säga att det är enklare än jag trodde. Så kan väl räkna till hundra nu även om jag behöver lite betänketid. På kvällen fick jag sedan äntligen prata med min syster som jag inte hade pratat med sedan jag åkt. Det är alltid kul att prata med de där hemma :)

Byggande på hög nivå.

 

På söndagen var vädret en anings bättre och då det var upphåll på förmiddagen bestämde jag mig för att köra en runda med moppen. Jag började med att köra till skolan Pha Khong Cheap som är en av de tre skolorna vi undervisar i. Jag körde dit då jag skulle ha lektion där på måndagen och inte var helt 100 på vägen. Men jag hittade dit även om det blev någon felvsväng på vägen (men blev rätt till sist) och körde runt lite i omgivningarna. Jag körde av den större vägen och kom in på en mindre som ledde till en bäck och en stor pool. Denna poolen var dock inte till för att badas i utan för att rengöra vattnet (tror jag).

 Jag tycker faktiskt den ser ganska inbjudande ut ;)

 

 Selfie i den fina regnponchon och Thailands vackra natur (ni får stå ut med selfies då jag inte har någon som kan ta bilderna åt mig).

 

Därefter körde jag runt lite och körde förbi en av alla inhemska smårestauranger som finns längst vägen. Då jag var sugen på att se vad som finns vände jag och körde tillbaka. Där köpte jag lite av den färdiga maten som man köper styckvis och som ligger framme. Jag köpte för 5 bath och fick en hel del. Därefter köpte jag till ris för 10 bath och ägget bjöd de på. Så jag fick en riktigt god lunch för endast femton bath (de bjöd även på vatten). Dock är jag inte helt säker på vad det var jag åt. Men efter att ha sett liknande idag på marknaden (fler detaljet kommer längre ner) tror jag att det var friterad banan...

 Min goda (och billiga) lunch.

 

De som ägde restaurangen kunde ingen engelska så de tillkallade dottern som var inne i huset och som kunde lite iallafall. De hade även vanliga rätter för 40 bath så hit blir det att komma tillbaka igen. Dock ska jag ha thailexikonet eller mina anteckningar med mig så jag kan beställa. När jag var klar och precis skulle gå så blev jag bjuden på efterrätt. De krossade/mossade is och hällde någon smakblandning över som man sedan åt som glass. Inte det godaste jag ätit men roligt att provat på.

 Min efterrätt.

 

Arbetspasset mellan 14-23 blev ganska lugnt även om några av barnen var lite jobbigare än vanligt. Detta kan nog ha att göra med att söndag är den dag de får äta godis på... Jag hade liksom även i lördags nightwatch och sov inne i ena tjejrummet. Så när deras alarm ringde i måndags tog jag min madrass och gick och la mig igen på mitt rum. Kändes väldigt lyxigt. Dock har tonåringarna nu efter en intensiv vecka med prov förra veckan nu lov. Så de kommer vara hemma nu en månad. De yngre går även i skolan nästa vecka innan de också får lov.

Gunn passar bra i färgglatt hår :D
 

Då jag tog sovmorgon på måndagen (den 28:e) hann jag precis med en runda till gymmet innan jag började. Detta var min andra gång där och det är skönt att hålla igång lite med träningen, även om det inte blir jätteofta. Jag hade passet 13-22 och höll i en lektion för 12-åringar på Pha Khong Cheap (hittade dit utan problem denna gång). Eleverna var duktiga och lektionen gick bra. Nu blir det dock inga fler lektion för mig förrens i början av november då lovet är slut :(

 

Kvällen bestod till stor del av att pussla med Fa. Och då jag älskar att pussla klagar jag inte :) Det blev även till att tvätta lite tvätt vilket inte är så kul men nödvändigt.

Barnen har mycket för sig.
 

Då är vi tillslut framme på dagens aktiviteter. Idag hade jag morgonpasset 06-15. Passet gick snabbt och var väldigt lugnt. Även om tonåringarna var hemma märktes de inte av speciellt mycket. Så det blev att göra de vanliga sysslorna och jag påbörjade även lite sortering av lådorna inne på Office (fyra klara så bara 36 kvar...). Men jag har även påbörjat städningen på mitt och Vildas rum. Detta då den nya volontären Agneta kommer på fredag och ska dela rummet med mig och Vilda tills Vilda slutar nästa söndag! Då har hennes 16 veckor gått...

 

En stund innan jag skulle sluta kom Sussi och Hans till barnhemmet. De hade lite planer på att försöka få ut barnen från barnhemmet så de får lite miljöombyte. Thaipersonalen hade redan tänkt på detta och tog med de flesta av barnen för att hjälpa till att städa i ett nybyggt tempel. De resterande barnen tog Hans, Hannah och Sussi med sig på promenad. Då jag precis slutade valde jag att inte följa med utan tog moppen till Nai Yang.

 

I Nai Yang kollade jag runt på lite olika massage och spa anlägningar då detr verkar ganska lockande. Så blir nog ett besök inom en ganska snar framtid. Därefter kollade jag lite på utflykter man kan göra och fastnade för en tvådagarnsutlykt till Khao Sok, så vi får se om den blir av under min tid här. Jag gick även en promenad på stranden och åt de goda pannkakorna!

 Fiskare inne vid stranden.
 
 Dessa är så goda (och då jag tror att det var drygt fyra år sedan jag åt sådana sist är det helt okej att äta dessa ofta, man får ju passa på när man är här).

 

Därefter blev det ett besök på marknaden i Nai Yang. Marknaden var lika stor som i torsdags men bestod idag mest av mat. Så jag köpte min kvällsmat där (två styck kycklingpett) och gick en runda. Så idag tog jag efterrätten (pannkakorna)  före den riktiga maten men när ens föräldrar inte är med får man passa på ;)

 Mitt grillspett.

 

Förutom grillspetten var det clementiner, galgar och en sax som fick följa med hem. Så faktiskt bara nödvändiga saker som köptes där idag. Därefter har jag nu tagit det lugnt på rummet och har två lediga dagar framför mig. Vad jag ska göra då har jag inte riktigt bestämt men förmodligen blir det att köra med moppen och/eller stranden eller Phuket Village om vädret blir bättre. 

 

Det var allt (iallafall det mesta) för denna gång!

Kram

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera här: