Bad Gastein

Att dagarna kan skilja sig så mycket åt en dag till en annan. Förra veckan var det skidåkning som gällde om dagarna och denna veckan har det varit fullt upp med skolarbete. Men när man är ledig får man ju skylla sig själv. Men jag vet att resorna alltid är värda allt extrajobb.
 
Jag och tre kompisar blev hämtade i Malmö förra fredagen (den 13:e januari). Har inte förrens nu tänkt på att det var fredagen den trettonde och brukar inte tro på sådant men vi hade inget riktigt flyt med oss denna dagen... Det började med att bussen var två timmar sen med att hämta oss. Vi fick reda på att de skulle vara en halvtimme sena och hörde inget mer så det var bara att stå och vänta... Lagom tills vi tinat upp oss var det dags för nästa fördröjning i Danmark. Nu skulle de laga takfönstret som de kört emot tidigare och som orsakat den första förseningen. Vinden i seglet fortsatte att inte vara med oss när färjan vi skulle tagit var inställd så då blev vi en halvtimme till försenade. Så innan vi lämnat Danmark var vi redan fyra timmar försenade...
 
Bussresan i sig var annars okej men det var väldigt skönt att komma fram vid lunch på lördagen. Det hade varit snökaos under natten så förseningen ökades på lite. Ganska drygt men vi kom fram iallafall med allas väskor välbehållna. Förra året hade tydligen släpet öppnat sig på autoban.... Och våra väskor låg ytterst... Men detta slapp vi iallafall.
 
Framme i Bad Gastein började vi med att släpa väskorna till hotellet innan vi åt en välbehövlig lunch. För min del blev det pizza. Därefter fick vi tillgång till rummet och där hade vi lite tur då vi var fyra personer men fick ett åttapersonersrum så skönt med lite extra plats och en liten balkong. 
 
Utsikten från vår balkong.
 
Lördagen var ganska lugn men på söndagen var det dags att bege oss ut i backen. Det var ganska dimmigt och mycket lössnö i backarna och för mig som inte åkt på två år blev det några fall under dagen. Men det var riktigt härligt att åka skidor igen! Söndagen spenderade vi i skidbackarna i Bad Gastein och Bad Hofgastein då det finns flera olika system man kan åka i. Varav man fick ta buss till Sportgatsein och Dorfgastein.
 
Bild på skidsystemet.
 
Heej!
 
Lite blå himmel som kom fram ibland.
 
Men solen fick kämpa. 
 
Fint med all snö på granarna.
 
Även vår andra dag var vi i Bad Gastein/Bad Hofgastein men vår tredje dag tog vi bussen till Dorfgastein. På morgonen var där riktigt dimmigt! Men inte alls mycket folk och under mina sex skiddagar var det en dag där vi fick stå lite i köer, annars var det alltid till att åka direkt till liften och det var därmed heller ingen trängsel i backarna. Vi var även på lite upptäcksfärd i Bad Gastein och var nere i själva byn och kollade runt. 
 
Mina skidor och stavar :P
 
På väg till toppen.
 
Här kan man vara - jag klagar inte.
 
3 av 4 på bild.
 
Här är det ganska fint. 
 
Bad Gastein.
 
Nere vid kraftverket i byn. Vattnet fryser inte då det finns varma källor under vattnet.
 
Vår fjärde skiddag hade solen vunnit över molnen och resten av resan hade vi underbart väder där vi kunde sitta ute i backarna om dagara och äta och bara njuta <3 Denna dagen åkte vi till Sportgatsein som ligger på en glaciär. Här var det mycket offpist men då mitt enda försök på detta slutade (innan det började) med att jag jag trillade rakt frammåt en meter ut från backen höll jag mig till pistarna resten av resan. Annars hade skidåkningen nu börjat kännas mycket bättre och man fick lite mindre ont i bena efter varje dag som gick.
 
Här var helt underbart!!
 
Lunch med denna utsikten <3 <3 <3
 
Klart godkänt.
 
Selfie - hade ni känt igen mig om ni mött mig i backen? :D
 
 
Och en liten till bild på mig.
 
Även om det var mycket skidåkning hann vi med en hel del annat också. Och då syftar jag främst på afterskii och några utgångar. Men alla kvällar orkade inte jag iallafall. Men afterskiin var väldigt mysig med livemusik och just det att alla går dit i sina skidkläder (även om vi liksom de flesta bytte till skor först, pjäxorna är inte såå bekväma). Så blev en del sena kvällar och tidiga morgnar. Man borde verkligen ha en semester efter semestern ibland.
 
Vår femte skiddag var i Dorfgatsein och vår sista sjätte skiddag åkte vi i Bad Gastein/Bad Hofgastein. För att vara en tjej som gillar solsemestrar har jag nu fått upp blicken för skidsemestrar. Jag åkte skidor mycket när jag var yngre främst i Idre men nu på "äldre" dar har jag inte åkt så mycket även om några av mina syskon brukar åka vid nyår. För mig var detta första gången i alperna och det är en helt annan upplevesle från vad jag kommer ihåg från skidresorna när jag var liten. För det första kändes det inte alls lika kallt. Vi hade temperatur mellan -3 och -14 grader, men det gällde ju att ha rätt kläder på sig.
 
Nypistat på morgonen.
 
Jag kan fortfarande posera framför kameran - och nej jag trillade faktiskt inte.
 
Jag kommer ihåg hur man gör!! :D
 
En matbild till. Denna gång inte pommes med tillbehör utan bakad potatis - gott!
 
Naturen här alltså - wow! Liknar ingenting jag har sett förut.
 
Vår sista dag spenderade jag inte i skidbacken utan på thermal spa där de har vatten som är uppvärmt från varma källor under Bad Gastein och där det fanns bastuar. Så det blev en avkopplande dag innan det var dags att sätta sig på bussen igen. Riktigt nöjd med veckan och ser redan fram emot nästa skidresa till alperna. Men det lär väl dröja ett år eller två tills nästa. Men man vet aldrig.
 
Bussresan hem gick iallafall mycket smidgare och vi var i Malmö tidigare än beräknat. Hemma igen var det bara till att sätta sig och plugga inför konstruktionsprovet på måndagen. På måndagen satt jag med juridik inför jurisikprovet på tisdagen etc. Ni fattar. Men jag klagar inte. För jag älskar ju att resa.
 
Kramar
Maria
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: