24 mars

Idag är det den 24:e mars. En ganska vanlig dag. Förutom att det idag är ett år sedan jag kom hem från min tid som volontär i Thailand och efter min rundresa i Asien. Året som har gått sedan dess har inte varit tråkigt, utan tvärt om. Så tänkte ta en liten tillbakablick på en del saker som hänt sedan dess.
 
Kl 7 på morgonen den 24 mars landade jag i ett noll gradigt Köpenhamn. Efter att haft 25 grader i Vietnamn. Men det var bara att vänja sig. Har inte skrivit på bloggen om min tid i Laos och Vietnamn som jag tänkte... Blir så ibland. Men när jag kom hem var det bara till att jobba några dagar senare och april var ganska lugnt. Kollade på lite olika utbildningar och så. Men i maj var det dags att flyga igen - denna gång till USA och Los Angels för att träffa min bror. Som ni säkert förstår är det rätt stor skillnad på USA och Asien. Men roligt att uppleva båda och jämföra. 
 
Första bilden när vi kom tillbaka från vår resa i Asien.
 
Walk of Fame
 
Jag och Musse Pigg!
 
Där spenderade vi en vecka runtomkring Los Angels med att besöka lite olika sevärdigheter som exempelvis Malibu, Santa Monica, Disney Land(!), Hollywood, walk of fame och Venice. Sedan var det dags för två veckor i bilen där vi besökte bland annat Joshu Tree Nationalpark,  Grand Canyon, Las Vegas, Death Valley,Yosemite Nationalpark, San Francisco och sedan körde vi längst vackra Highway One med ett stopp i bland annat Monterey för valsafari. En resa med många timmar i bilen men så mycket vi fick se!
 
Joshua Tree Nationalpark
 
Denna soluppgången i Grand Canyon <3
 
Vackra Grand Canyon. 
 
Death Valley.
 
Vilopaus längst "the 4-mile trail" i Yosemite Nationalpark.
 
Även här var det vacker miljö och jag fick uppleva snö för första gången det året. 
 
När vi kom hem gick det fort tills sommaren började och det var fullt upp med student, bal, min 20-årsdag och lite annat roligt innan det vara dags att börja jobba. Jag träffade även Moa och Tora i Göteborg (andra volontärer) och det var så roligt att se dem igen! Sedan spenderades de flesta dagar på Rigeleje Camping men en minisemester i sommarstugan hanns även med :) Och likaså lite vattenskidor. 
 
Volontärgänget :D
 
Denna gången var det inte jag som gick på bal utan min kompis Aurora. 
 
Fårabäck <3
 
Enkelt men mysigt.
 
Roligt i båten efter att ha åkt vattenskidor.
 
I augusti var det efter 10 år dags för min bror och Karin att gifta sig. Ett riktigt fint bröllop och de är ett sådant fint par. Därefter började jag min gymnasieingenjörsutbildning och om drygt två månader är jag klar! Detta året har gått så fort och även om det blivit en hel del plugg har även en del roligtheter hunnits med.
 
Brudparet.
 
Under hösten var det plugg som sagt som gällde men även spelkvällar, filmkvällar, släktträffar, fikastunder, biobesök och en massa annat roligt som hör till vardagen. De sakerna kan vara lätta att glömma bort när man fokuserar på alla resor men även vardagen här hemma kan vara ganska bra ibland. Jag är exempelis fortfarande med i kören och det har hunnit bli ganska många rep och några konserter. Bland annat var jag lucia i julas. Väldigt roligt, förutom stearinet i håret. Men som jag säger så hör det till.
 
Jag beställde även mina fyra fotoböcker som jag jobbade med i över tre månader. Ni kan ju gissa hur glad jag blev när jag fick dem. Att kunna sitta och bläddra bland bilderna och minnena från bland annat barnhemmet.
 
Äntligen här!
 
Lucia. 
 
Jag firade in det nya året i Malmö och strax därefter var det dags för en runda till London för att träffa Amelia. Sedan tre dagar i skolan innan jag drog till Österrike och Bad gastein. Härlig skidåkning, trevligt sällskap - mer än så behövs inte. Första skidresan till alperna men jag hoppas inte det är den sista.
 
Österrike!
 
Vackra vyer i Sport Gastein.
 
Därefter var det dags för lite skolarbete innan det var dags att åka tillbaka till Thailand. Som jag längtat efter den resan!
 
<3
Behöver inte skriva något igentligen.
 
Besök på Laem Sai School
 
Samma klass fast för drygt ett år sedan <3
 
När man tittar tillbaka så har jag hunnit med några resor :D Speciellt början på detta året har varit ganska fullsmäckat, men vart nästa resa ska gå och när den ska bli av vet jag inte. Men tills dess har jag många bra minnen att njuta av. Och då jag går sista dagen i skolan imorgon innan praktiken börjar på måndag(!!!) har jag en känsla av att våren kommer gå fort, liksom året sen förra våren gått. 
 
Men redan nu börjar jag blicka framåt mot hösten. Ansökan till högskolan är öppen nu. Och kan avslöja att jag hittat några intressanta utbildningar. Men vi får se vad som händer. Kanske trivs jag så bra på praktiken att jag vill fortsätta jobba där och får erbjudande om att stanna. Kanske pluggar jag, eller reser. Vi får se. Men vad det är blir det nog bra. Gymnasieingenjörsutbildningen var inte mitt första val men jag ångrar inte att jag valde att gå det då jag lärt mig lite nya saker iallafall och fått nya vänner och erfarenhet.
 
Nu hoppas jag bara att 2017 fortsätter på den bana det börjat, att vår badtunna vi bygger kommer bli bra också ska jag passa på att njuta imorgon när projektplanen är inskickad och inte tänka på skolan över huvud taget.
 
Ta hand om er
Kramar
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: