Koh Lipe

Den 3:e februari lämnade vi Langkawi och Malaysia för att åka till Koh Lipe och Thailand. Smidigaste sättet att ta sig mellan öarna är färja och då det är två olika länder innebar det även att gå igenom passkontroller och få stämplar i passet. Lite konstigt kändes det att lämna ifrån sig passet på Langkawi och sedan vänta en god stund på Koh Lipe innan vi hade våra pass i våra händer igen. Men det fungerade smidigt och bra.

En kvarts promenad senare var vi framme på Bayview Sunset på Sunset Beach där vi bokat boende för våra tre nätter på Koh Lipe. Rummet var inte riktigt klart så vi åt lunch i väntan på att det skulle bli klart. Så gott med Phad Thai. En timme senare var rummet klart och vilket rum! Vi hade bokat en seafront bungalow och utsikten var makalöst vacker! Snacka om utsikt från balkongen!

Utsikten från vår balkong.

Vårt rum.

En trappa ner låg stranden så så mycket närmare stranden kunde vi inte komma. Vi kopplade av med en varsin bok och passade på att snorkla lite. Sedan njöt vi av solnedgången från vår balkong medan vi spelade kort. Därefter gick vi till Walking Street för att äta middag - och där var det fullt med folk. Ganska skönt att komma tillbaka till Sunset Beach efteråt då där är betydligt lugnare. Dock gick vi lite fel på vägen hem så promenaden blev längre än vi tänkt oss men till sist kom vi fram iallafall...

Mysiga Sunset Beach.

Kan inte annat än le.

Vacker skymning

Även den 4:e februari njöt vi av sol och bad på Sunset Beach efter en god phad thai gai (kyckling) till frukost. Därefter packade vi om väskan och begav oss mot Sunrise Beach för lunch. Sedan var det dags att ta en longtail båt över Koh Adang för att vandra till en utsiktsplats. Vid båten får vi reda på att de kör sista rundan kl 17 så istället för våra tre timmar som vi planerade att vara på ön hade vi 1.5 timme. Lite i kortaste laget men vi åkte över iallafall. Sen gick det uppför...

Mitt <3

Framme på Koh Adang.

Det var ingen rak stig uppför direkt utan det var en jobbig väg. Det finns tre olika utsiktsplatser men när vi kom till den andra fick vi inse att vi inte hann längre med den tiden vi hade. Men vilket utsikt över Koh Lipe vi fick och även om vi droppade svett var det så värt promenaden. Som tur var var nervägen inte lika jobbig och vi hann med ett dopp innan båten gick tillbaka till Koh Lipe. Framme vid ön förstod vi varför vi inte kunde bli hämtade senare, lågvattnet såklart...

På väg uppåt.

Härlig utsikt!

Lagom svettigt men värt varenda droppe...

Vi gick tillbaka till restaurangen som vi ätit lunch på och är tveksam på om jag någonsin druckit en godare jordgubbs smoothie. God var den iallafall! Middagen åt vi därefter på the Elephant på Walking Street som har riktigt goda hamburgare! Till och med jag som haft lite mindre aptit på grund av värmen åt nästan upp hela.

Sunrise Beach.

Dessa var vi värda!

Den 6:e februari blev det ingen sovmorgon utan då var det dags att åka båt igen! Denna gång stod en snorkeltur på tur. Men först den obligatoriska phad thai:en till frukost. Vi blev körda av en moppetaxi till Walking Street där vi och en hög med andra turister var redo för utflykt. Efter att ha fått snorkelutrustning och simfenor blev uppdelade på olika båtar beroende på vilken utflykt vi skulle på. Vi hamnade självklart på den sista båten men strax därefter bar det iväg.

Utsikten från vår frukostrestaurang var ju med helt okej.

Men denna utsikten är lite bättre ;)

Det tog en bra stund innan vi var framme vid första stoppet, men sen fick vi äntligen snorkla och kolla på fiskarna. Totalt tror jag vi hade sex stopp. Tre för att snorkla, ett för lunch och två fotostopp. Men en härlig dag till havs bland fiskarna. Tillbaka i land blev det roti-pannkakor till mellanmål :D Det är så gott!

Några häftiga stenar längst vägen.

Under vattnet.

Fina fiskar :D

En stor fisk ;)

Lunchpaus.

Härlig strand!

På denna ön är innebär det otur att stapla stenarna på varandra (+ att man kan få böta 500bath).

Tillbaka på hotellet slappnade vi av och spelade kort innan vi åt middag på restaurangen intill (samma där vi äter frukost). Min mat smakade bra men dock hade Robin oturen att beställa en rätt i starkaste laget. Men efter att ha bokat phad-thai till morgonen dagen efter begav vi oss till Walking Street. Där köpte Robin några spett då han inte riktigt kunnat äta upp all mat innan. Sen tog vi även ut mer pengar då det inte finns uttagningsautomater på Koh Kradan som är vårt nästa stopp.

Sedan var det bara till att packa väskorna ännu en gång och se fram emot ännu en plats att få besöka.